Länk till hemsidan: Specmaja

Hej och välkomna till min hemsida och blogg. I juni 2017 skrev jag att min blogg skulle förändras till det yttre och likna en hemsida. Så har det nu blivit, dock kommer jag som tidigare skriva, blogga, reflektioner och tankar kring kvalitets- och utvecklingsfrågor. Bloggen hittar ni på hemsidan. Syftet med bloggen är liksom tidigare att uppmuntra er som är intresserade av att samtala om förhållningssätt, förebyggande och hälsofrämjande arbete. Syftet är också att få utlopp för mina tankar och idéer.

Jag kommer också som tidigare att erbjuda mina tjänster som till exempel fortbildningsinsatser,samverkansinsatser mellan skola och socialtjänsten, handledning både enskilt och grupphandledning, samt andra konsultuppdrag. Hör gärna av er till mig om ni undrar över något.

HANDLEDNING FÖR SPECIALPEDAGOGER

Inom många skolor ges delar av elevhälsans professioner handledning. Till exempel har oftast både skolsköterskor och kuratorer regelbunden handledning i syfte att utveckla sin yrkesprofession, få stöd i att reflektera kring svåra situationer samt att samverka med andra professioner för att få stöd i det dagliga arbetet. Handledning för skolsköterskor och kuratorer är mycket viktiga inslag för att de ska bli stärkta i sitt arbete och att bearbeta svårigheter. Och jag hoppas och tror att de prioriteras högt på skolors listor. Det finns mycket att säga om handledning och om vad handledning inte är. Men utifrån mitt specialpedagogiska perspektiv ser jag handledning som en samtalsform som syftar till att ge personal stöd och vägledning i det dagliga arbetet. I handledningsrummet skapar vi processer som gör det möjligt för professionerna att upptäcka sina egna resurser och styrkor. Att professioner får möjlighet att reflektera tillsammans med andra kan leda till långsiktig utveckling och kvalite i det dagliga arbetet.

“ Vi behöver reflektera, antingen själva eller tillsammans med andra över de frågor vi använder, över förhållningssätt till andra människor, över relationen mellan ledare – medarbetare, handledare – den handledde, lärare – elev osv. Genom att reflektera kan vi skapa nya samtal om det vi gör och om hur vi vill göra” (s. 109-110. Susanne Bergman & Camilla Blomqvist. Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld).

I höst startar jag tillsammans med Helena Wallberg handledningsgrupper för specialpedagoger. Syftet är att stärka yrkesprofessionen samt att långsiktigt kvalitetssäkra specialpedagogens aktiva arbete inom skolans förebyggande och främjande elevhälsoarbete. Vi vill ge specialpedagoger möjlighet att få handledning på samma sätt som skolsköterskor och kuratorer ges kontinuerlig professionshandledning. Att specialpedagogernas kompetens och erfarenheter tas tillvara bidrar till att utveckla och kvalitetssäkra verksamheternas förebyggande och främjande arbete. Genom att lyfta fram specialpedagogernas erfarenheter av att arbeta med både svåra situationer och utvecklingsarbeten kan det dagliga arbetet både utvecklas och kvalitetssäkras. Kontakta oss gärna vid frågor och funderingar.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.